For at markere Autism Acceptance Month annoncerer LEGO Fonden lanceringen af en ny Accelerator-bevilling: et egenkapitalfrit fonds- og tidsbegrænset mentorprogram for sociale virksomheder, ventures og organisationer, der ønsker at støtte autistiske børn og børn med ADHD med legebaseret læring. Det fortæller LEGO i en udsendt pressemeddelse her den 07. april 2022
"Når neurodivergerende børn bliver forstået, værdsat og bemyndiget, drager alle gavn af deres vigtige og ofte ekstraordinære bidrag," udtaler Dr. Maureen Dunne, Seniorrådgiver og Special Educational Needs and Disability Expert for Play for All Accelerator. "Neurodivergente opfindere, videnskabsmænd og kunstnere har omformet hele industrier. Jeg er begejstret over, at LEGO Fonden har forpligtet sig til at investere i at genskabe legens og læringsverdenen, så innovatører, specialister og dem med levet erfaring sammen kan bygge en fremtid, der understøtter neurodivergerende børns fulde deltagelse i samfundet.” tilføjer Dunne.
Det er almindeligt anerkendt, at neurodiversitetsressourcer og støttetjenester er blevet underfinansieret på verdensplan, og uddannelsesløsninger og innovation mangler. Til dato har investeringer i vid udstrækning fokuseret på at fremme forståelsen af årsager og diagnoser, og uddannelsesteknologi er for det meste tilpasset, ikke udviklet til, neurodivergerende børn. Dette har skabt en finansieringskløft mellem videnskabelig forskning og innovation, hvilket betyder, at investeringer ikke adresserer nogle af de mest kritiske og basale behov hos neurodivergerende børn. Der er behov for yderligere investeringer for at tilskynde innovatører til at bygge produkter, tjenester og platforme, der løfter hvert neurodivergent barn og de familier og skoler, der støtter dem. Som sådan håber Play for All Accelerator at afdække, inspirere og skalere innovationer, der kan hjælpe med at lukke dette hul
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anslår, at en milliard mennesker eller 15 % af den globale befolkning har en eller anden form for handicap, og 1 ud af 160 børn bliver diagnosticeret med autisme. Globale skøn tyder også på, at 5% af verdens befolkning har AD(H)D (diagnosticeret og udiagnosticeret).
"Vi mener, at flere neurodivergerende børn bør opleve kraften i at tro 'jeg kan', siger Anne-Birgitte Albrectsen, administrerende direktør i LEGO Fonden. "Ved at åbne Play for All Accelerator for organisationer, der er placeret hvor som helst i verden, kan de, der drager fordel af det, blive katalysatorer for fremtidige innovationer. Ved at arbejde med partnere sigter vi mod at øge bevidstheden, forståelsen og accepten af neurodiversitet og udfordre stigmatiseringen af diagnoser rundt om i verden. I sidste ende hjælper leg børn med at finde og finpudse deres styrker, hvilket giver dem den bedst mulige chance for at få venner, studere i skolen og indstille sig på at trives i livet."
Styrken ved at lære gennem leg for denne gruppe børn er tydelig i LEGO Foundation-partnerens succes, Play Included™ . Brick-by-Brick™-programmet blev lanceret sidste år og er designet til at give børn mulighed for at omfavne, hvordan deres hjerne er koblet til at kommunikere i stedet for at presse dem til at præsentere eller kommunikere på en neurotypisk måde. Undersøgelser baseret på pilotforskningsresultater har vist, hvor meget autistiske børn og børn med AD(H)D kan drage fordel af sjove, børneledede aktiviteter, der har læring gennem leg i hjertet. Det er denne succes, der er inspirationen bag Play for All Accelerator.
Hvordan det virker
Play for All Accelerator, som den første gruppe af organisationer er klar til at lancere i april 2022, vil give op til USD 20 millioner i finansiering til 25 sociale ventures, organisationer og/eller sociale virksomheder fra hele verden. Det indledende program løber indtil februar 2023 og vil se deltagerne fremskridt gennem en tre-faset udvælgelsesproces, med finansiering, mentorskab og læring gennem leg ekspertise leveret på hvert trin. For at komme videre til trin 2 vil organisationer være forpligtet til at pitche til et panel, herunder LEGO Foundation, venturekapitaleksperter og betalte neurodivergerende rådgivere og børn. 12 succesrige kandidater vil gå videre til den sidste ansøgningsfase, hvor ideer vil blive testet og planer færdiggjort. Afhængigt af resultaterne vil maksimalt fem organisationer blive langsigtede partnere i LEGO Foundation; modtager midler til at skalere deres ideer og innovation og generere beviser til gavn for flere neurodivergerende børn rundt om i verden. LEGO Fonden opfordrer sociale virksomheder, ventures og organisationer med et eksisterende fokus, eller sigter mod at udvide til mere inkluderende produkter/tjenester til neurodivergerende børn, til at registrere interesse for at blive medlem af den næste kohorte via deres hjemmeside.
Dr. Gina Gómez de la Cuesta, klinisk psykolog, grundlægger og direktør hos Play Included sagde: "Indvirkningen af denne form for finansiering og ekspertise på organisationer som vores og de børn, vi tjener, kan ikke undervurderes. Det er almindeligt for autistiske børn og børn med ADHD at opleve lavt selvværd og problemer med selvtillid, ofte drevet af misforståelser om neurodiversitet i samfundet. Ved at anvende læring gennem leg, der er specielt designet til de praktiske behov i vores samfund, opmuntres neurodivergerende børn til at styrke samarbejde, kommunikation og problemløsningsevner. Det giver også skoler mulighed for at opmuntre til selvtillid i forskellighed og bygge hen imod en grundlæggende forandring, der er nødvendig for en mere inkluderende verden, der fejrer og muliggør vores unikke karakter."
Flere detaljer om Play for All Accelerator og hvordan du tilmelder dig fremtidige kohorter kan findes på https://learningthroughplay.com/play-for-all
FAKTABOKS:
Neurodiversitet
Neurodiversitet er et styrkebaseret perspektiv, der sætter børn med forskellige diagnoser, såsom autismespektrumforstyrrelser (ASD), Attention Deficit (Hyperaktivitet) Disorder (“ADD” / “ADHD”) og ordblindhed, i stand til at omfavne deres forskelle, som forekommer inden for normalen. variation i den menneskelige befolkning.
Denne udgivelse bruger autistisk-identitet-førstesprog til at diskutere autisme, for eksempel "autistisk barn" i stedet for person-førstesprog såsom "barn med autisme", da forskning har vist, at et flertal af autistiske individer foretrækker denne terminologi (Kenny, Hattersley, Molins, Buckley, Povey og Pellicano, 2015). Ikke desto mindre anerkender vi, at der er variation i den foretrukne terminologi både inden for gruppen af mennesker med en diagnose og inden for forældre/plejer og behandlergrupper. Nogle forældre foretrækker måske udtrykket "barn på autismespektrum" og fagfolk bruger ofte "person med autisme" eller kliniske udtryk som "autismespektrumforstyrrelse" (ASD). Udgivelsen bruger udtrykket ADHD, vi antager ikke, at dette er et universelt foretrukket udtryk.Vi anerkender, at arbejdet med at undersøge foretrukket sprog for ADHD er i gang, og nogle har opfordret til brugen af ADH, AD(H)D, ADHer, ADHDer, ADHD-person eller udtrykket VAST (Variable Attention Stimulus Trait).
LEGO Fonden
LEGO Fonden deler LEGO Koncernens mission: at inspirere og udvikle fremtidens bygherrer. Fonden, som ejer 25 % af LEGO Koncernen, er dedikeret til at opbygge en fremtid, hvor læring gennem leg giver børn mulighed for at blive kreative, engagerede, livslange lærende. Det er gennem ejerskabsmodellen, at en del af overskuddet går til finansiering af forskningsprojekter, aktiviteter og partnerskaber. I 2021 ydede LEGO Fonden f.eks. 2,8 milliarder DKK (443,9 millioner USD) til initiativer, der hjælper børn med at nå deres fulde potentiale gennem leg. LEGO Fonden arbejder i samarbejde med tankeledere, influencers, undervisere og forældre med det formål at omdefinere leg, genskabe læring og ruste, inspirere og aktivere forkæmpere til leg.www.learningthroughplay.com
Partnere og rådgivere til LEGO Fonden
Dr. Maureen Dunne
Neurodiversitetskonsulent, underviser og workshopfacilitator for emner inden for neurodiversitet, innovation og iværksætteri. Medstifter, Autism Angels Group, en missionsdrevet organisation, der har til formål at samle kapital og talent for at drive økonomiske muligheder og teknologidrevne løsninger for at skabe en positiv social indvirkning for autismesamfundet. Præsident og administrerende direktør, Autism Community Ventures, en offentlig virksomhed med et netværk af globale partnere og en mission om at fremme social, finansiel og økonomisk inklusion for neurodivergerende mennesker. Dr. Dunne afsluttede sin doktorgrad ved University of Oxford som Rhodes Scholar.
Play Included
Grundlagt i 2018, er Play Included den førende ressource i Brick-by-Brick™-programmet, et lærings-gennem leg-koncept for unge mennesker, der har brug for støtte til at udvikle social kommunikation, såsom unge på autismespektret.
Vi fungerer som et læringscenter, der sikrer, at unge mennesker opnår de bedste resultater gennem professionel træning, ressourcer, partnerskaber og forskning. Vores mission er at sikre, at hvert barn har adgang til positive sociale oplevelser og har mulighed for at få venner gennem leg.
Nasen
Nasen er National Association for Special Educational Needs i Storbritannien – en velgørende organisation, der eksisterer for at støtte og fremme dem, der arbejder med og for børn og unge med SEND og læringsforskelle